Matematika és Informatika feladatok, anyagok

Iskolai munkához kapcsolódó tananyagok és feladatok, feladatsorok

18. óra

A multimédia alapelemei

 

A multimédia szó etimológiai jelentése szerint multimédiának nevezhetnénk
bármilyen rendszert, amely egynél több médiumot tartalmaz. Ez nem teljesen
igaz, hiszen egy könyvet, amely képeket is tartalmaz, nem nevezhetünk annak.
Tehát a multimédia nem annyira mennyiségi, hanem minőségi fogalomnak tekinthető

Tay Vaughan szerint: „A multimédia szöveg, kép és hang bármilyen összeszőtt
kombinációja, ami számítógépeken vagy más elektronikus eszközön
megjeleníthető.”


A multimédia olyan információs tartalom vagy feldolgozási rendszer, amely a hagyományostól eltérően többféle csatornát is használ (szöveg, hang, kép, animáció, videó és interaktivitás), hogy a felhasználókat tájékoztassa vagy szórakoztassa. A multimédia mai elterjedt jelentése a számítógépes média.

 Szöveg.


A szöveges anyagok jelentik a közlésre kerülő információ
alapját.
Szövegesen jelenik meg a  címe, szövegesen kerülnek közlésre a lényeges információk, és az alkalmazásban történő navigációban
is a szöveges elemek segítik a felhasználót.

Legyen megjelenített szövegünk tömör, tartalma lényegre törő.
(A képernyőről történő olvasás ugyanis lényegesen jobban fárasztja szemünket, mint a papírról történő olvasás.)

A szöveges részben célszerű közismert szavakat, fogalmakat használni.
Egy-egy új fogalom magyarázata nagyobb mennyiségű szöveget igényel, amit az alkalmazás szöveges részében célszerű   elkerülni.


A Hang


A multimédiaalkalmazás hatásának javítása érdekében meg lehet szólaltatni az alkalmazás keretén belül hangállományt hangkártyához kapcsolt hangszórókon.
Az így megszólaltatott hang lehet előzetesen digitális formában rögzített zenei
anyag vagy hangeffektus, de lehet akár egy figyelmeztető jel is. A hang megszólaltatásával aláfesthető a képernyőn megjelenő szöveg, grafika és kép is. Ha animációt vagy videóállományt játszunk le, akkor a hozzája kapcsolt hangállomány is lejátszható.
Hangállomány lejátszásnak minden esetben feltétele, hogy a számítógépben legyen hangkártya, és a hangkártyáho hangszórók csatlakozzanak.

Grafikus objektum


A multimédiaalkalmazások mindegyikében vannak grafikus objektumok.
Ezek a grafikus objektumok egészítik ki multimédiaalkalmazások szöveges részeit azokkal a járulékos információkkal, amelyek szövegesen nehezen lennének
közölhetők. Emellett grafikus objektumokkal jeleníthetők meg az alkalmazás képei is
.A multimédiaalkalmazásban előforduló grafikus objektumokat lapolvasóval lehet beolvasni, vagy egy tetszőleges rajzoló programmal lehet előállítani.
Különböző formátumú grafikus állományok léteznek.
A legelterjedtebb grafikus formátumok az alábbiak: BMP, TIF, GIF, PNG, JPG, WMF, DCX, CDR stb.

A multimédia alkalmazási területei:


- Oktatásban
Egy elektronikus multimédiás enciklopédia többféleképpen, jobb úton képes leírást adni, mint
a könyv formában készült enciklopédia, megkönnyítve a felhasználó munkáját, segíti a
tanulásban, képeket, videókat, hanganyagot megjelenítve.
- Szórakoztatóiparban
Multimédia sűrűn használt eszköz a szórakoztatóiparban, filmek speciális effektjeit,
rajzfilmek animációt adja. A multimédiás játékok népszerű időtöltésnek bizonyulnak
napjainkban.
- Tervezésben
A tervezésben, főleg a mechanikai és az autótervezésben a multimédia elsősorban a gépek
megtervezésére szolgál.
- Orvostudományban
A gyógyításban a doktorok gyakorolhatnak virtuálisan, mielőtt a beavatkozást embereken
hajtanának végre, kockáztatva annak gyógyulását. Ki tudják próbálni, milyen következménye
lehet egy műtétnek, illetve meg tudják vizsgálni, hogy egy betegség milyen módon terjedt el a
szervezetben, hogyan lehet azt gyógyítani.
- Művészetekben
A művészetben a multimédiás mű olyan terméket jelent, ami valamilyen módon interakcióra
készteti a felhasználót, a nézőt. Az egyik jelentős multimédiát használó művész Peter
Greenaway.
- Ipar, infrastruktúra
Európában a multimédia ipar meghatározó szervezete az Európai Multimédia Szövetségek
Konvenciója (EMMAC, www.emmac.org), amelynek magyarországi tagszervezete a Magyar
Tartalomipari Szövetség (MATISZ, www.matisz.hu) és az Informatikai Vállalkozások
Szövetsége (IVSZ, www.ivsz.hu).7

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 12
Tegnapi: 3
Heti: 50
Havi: 188
Össz.: 130 614

Látogatottság növelés
Oldal: Informatika 6. osztály
Matematika és Informatika feladatok, anyagok - © 2008 - 2025 - iskolaimunkavenkert.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »